Dlaczego Twój optymalny poziom testosteronu wymaga magnezu

Magnez jest najczęściej kojarzony ze wsparciem zdrowia kości (obok wapnia) i wspieraniem funkcji sercowo-naczyniowych. Jednakże ten minerał jest w rzeczywistości niezbędny do prawidłowego przebiegu ponad 300 procesów biochemicznych w naszym organizmie. Oczywiście nie sposób zgrabnie wymienić i opisać je wszystkie w jednym artykule, ale możemy skupić się na kilku ważniejszych powodach, dla których magnez jest istotny dla zdrowia mężczyzn.

Czym jest magnez

Magnez jest składnikiem odżywczym, którego nasz organizm potrzebuje, aby pozostać zdrowym i utrzymać homeostazę. Magnez jest ważny dla wielu procesów w organizmie, w tym regulowania funkcji mięśni i nerwów, poziomu cukru we krwi, ciśnienia krwi i tworzenia białka, kości i DNA.

Korzyści zdrowotne płynące z suplementacji magnezu

  1. Wzmacnia kości i chroni przed osteoporozą
  2. Pomaga w leczeniu depresji i stanach lękowych
  3. Reguluje ciśnienie krwi
  4. Łagodzi bóle głowy/migreny
  5. Poprawia jakość snu
  6. Łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego

Ale co najważniejsze dla kontekstu dzisiejszego artykułu – wspomaga optymalny poziom testosteronu.

Magnez dla testosteronu

Badacze z Panamy, wyciągnęli jednoznaczne wnioski, że niedobory magnezu korelują z poziomem testosteronu i IGF-1. Im większy niedobór magnezu, tym mniejsza produkcja testosteronu, oraz mniejsza intensywność procesów pro-anabolicznych w naszym organizmie.

Uczestnikami badania byli mężczyźni w wieku 65 lat i starsi, w liczbie prawie 400 osób. Mężczyźni, którzy mieli prawidłowy poziom magnezu, wyróżniali się wyraźnie wyższym poziomem testosteronu od mężczyzn u których stwierdzono jego niedobór. Ta druga grupa, miała również niski poziom testosteronu i IGF-1, co skutecznie hamowało ich procesy regeneracyjne, pogarszało samopoczucie i efekty treningu (jeśli był prowadzony).

Wyniki tego badania są bardzo ważne, ponieważ pokazują znaczne pogorszenie wskaźników uczestników z niedoborem magnezu. Można więc wnioskować, że jeśli magnez nie jest na optymalnym poziomie w naszym organizmie, to prowadzi to do degradacji biologicznej, gdyż upośledzenie blisko 300 funkcji organizmu, nie jest rzeczą, którą możemy po prostu zignorować, szczególnie jeśli zależy nam na dobrych wynikach treningowych.

Ponadto, niski poziom testosteronu, znacząco wpływa na samopoczucie mężczyzn. Lęki, stany depresyjne, brak chęci do aktywności fizycznej, niskie libido, apatia – to tylko część negatywnych konsekwencji problemów hormonalnych.

Inne badania sugerują, że dodanie suplementacji zaledwie 1 grama mleczanu magnezu na dobę, znacznie podnosi i normalizuje poziom testosteronu. Jedno z takich badań zostało przeprowadzone przez włoskich i tureckich naukowców. Próbowali oni wykazać korelację pomiędzy niedoborami minerałów w diecie, a odpowiedzią hormonalną organizmu.

Jaki mechanizm odpowiada za utrzymanie prawidłowego poziomu testosteronu?

Tego typu zależności nie są jeszcze w pełni zbadane. Sugeruje się, że magnez wpływa na aktywność wolnych rodników (ich aktywność jest bardziej zauważalna, gdy poziom magnezu w organizmie jest niski). Co więcej – przy niedoborach magnezu nasilają się stany zapalne, co nie jest korzystne z punktu widzenia utrzymania prawidłowego zdrowia hormonalnego. Komórki, które zawierają odpowiednią ilość magnezu, nie produkują substancji prozapalnych (co jest korzystne dla naszego układu hormonalnego), ponieważ produkcja specyficznych enzymów jest uwarunkowana odpowiednim poziomem magnezu.

Warto zaznaczyć, że odpowiednia ilość magnezu w diecie, nie tylko zapobiega chorobom na tle stanów zapalnych, związanych z niskim poziomem testosteronu i IGF-1. Niedobory magnezu związane są również z chorobami nerwowo-mięśniowymi, chorobami układu krążenia, astmą, migreną, PSM, powikłaniami rozwoju płodu, kruchością kości i otyłością.

Dawkowanie magnezu

Chociaż możliwe jest uzyskanie dziennej zalecanej ilości tego minerału – 400-420 mg dla mężczyzn i 320-360 mg dla kobiet – poprzez same źródła dietetyczne, przeciętna dieta w naszym kraju jest uboga w pokarmy bogate w magnez.

Jeśli nie możesz uzyskać wystarczającej ilości magnezu poprzez dietę, warto zastanowić się nad rozsądną suplementacją magnezu.

Przeciwwskazania w suplementacji magnezu

Chociaż doustna suplementacja magnezem jest zazwyczaj stosunkowo bezpieczna, magnez może powodować objawy żołądkowo-jelitowe, w tym nudności, wymioty i biegunkę. Przedawkowanie magnezu może powodować suchość w ustach, niedociśnienie, senność, osłabienie mięśni, depresję oddechową, zaburzenia rytmu serca, a w skrajnych przypadkach śpiączkę i śmierć.

Jednoczesne stosowanie magnezu i leków zmniejszających wydalanie moczu, takich jak kalcytonina, glukagon i leki moczopędne oszczędzające potas, może zwiększać stężenie magnezu w surowicy, podobnie jak dokserkalcyferol. Jednoczesne doustne przyjmowanie magnezu może wpływać na wchłanianie fluorochinolonów, aminoglikozydów, bisfosfonianów, blokerów kanału wapniowego, tetracyklin i leków zwiotczających mięśnie szkieletowe. Z tego powodu należy kontrolować lub w miarę możliwości unikać jednoczesnego stosowania suplementów magnezu z powyższymi lekami.

Ponadto, ponieważ magnez jest usuwany przy aktywności nerek, pacjenci z niewydolnością nerek mogą być narażeni na zwiększone ryzyko hipermagnezemii; dlatego należy monitorować stężenie magnezu, w przypadku problemów z nerkami. Jak w przypadku każdego suplementu diety, ważna jest jakość produktu, dlatego warto wybierać sprawdzone i przetestowane suplementy z magnezem.

Interakcje magnezu z innymi składnikami odżywczymi

Cynk

Wysokie dawki cynku w postaci suplementów wydają się zaburzać wchłanianie magnezu. W jednym z badań wykazano, że suplementacja cynku w dawce 142 mg/dobę (znacznie przekraczającej tolerowany górny poziom spożycia (UL) 40 mg/dobę dla cynku) u zdrowych dorosłych mężczyzn znacząco zmniejszyła wchłanianie magnezu i znacząco zaburzyła gospodarkę magnezową badanych.

Błonnik

W badaniach eksperymentalnych wykazano, że duży wzrost spożycia błonnika pokarmowego zmniejsza wykorzystanie magnezu. Nie wiadomo jednak dokładnie, w jakim stopniu błonnik pokarmowy wpływa na poziom magnezu u osób stosujących zróżnicowaną dietę poza warunkami klinicznymi.

Białko

Spożycie białka w diecie może wpływać na wchłanianie magnezu. Jedno z badań przeprowadzonych na nastolatkach wykazało, że wchłanianie magnezu było bezpośrednio związane ze spożyciem białka, przy czym wchłanianie magnezu było najniższe, gdy spożycie białka wynosiło mniej niż 30 g/dobę.

Witamina D i wapń

Aktywna forma witaminy D (kalcytriol) może nieznacznie zwiększać wchłanianie jelitowe magnezu. Nie jest jednak jasne, czy wchłanianie magnezu jest zależne od kalcytriolu, tak jak wchłanianie wapnia i fosforanów. W większości badań nie stwierdzono, aby wysokie spożycie wapnia wpływało na gospodarkę magnezową. Wiadomo jednak, że nieodpowiednie stężenie magnezu we krwi powoduje niskie stężenie wapnia we krwi, oporność na działanie hormonu przytarczyc – parathormonu (PTH) i oporność na niektóre efekty działania witaminy D.

Najlepsze suplementy magnezu

Przez popularność magnezu w świadomości konsumentów, nie dziwne, że wielu producentów stara się wydać swoje produkty zawierające ten minerał na rynek. Niestety, wiele produktów nie jest warte nadmierne uwagi, przez wykorzystanie nieefektywnych form, lub dawek magnezu. Jakie zatem suplementy z magnezem są warte uwagi?

MZ Store Magnesium Citrate

MZ Store to marka własna sklepu Muscle Zone. Tą linią produktów, firma ma na celu dostarczanie klientom efektywnych suplementów w jak najniższej cenie, pozwalającej na optymalną suplementację bez przepłacania za niepotrzebny marketing. Właśnie taką samą filozofią producent kierował się tworząc produkt Magnesium Citrate.

Magnesium Citrate to suplement zawierający w sobie jedną z najlepiej przyswajalnych form magnezu – cytrynian magnezu, w łatwych do przyjmowania kapsułkach i dawkach które ułatwiają dostosowanie produktu do różnorodnych planów suplementacyjnych. Warto zaznaczyć dodatek witaminy B6, która zwiększa przyswajalność samego magnezu. Co interesujące i wyróżniające produkt, szczególnie w przypadku tej półki cenowej, został on przebadany przez niezależne laboratorium pod względem jakościowym.

Rekomendowany tani suplement z magnezem - MZ Store Magnesium Citrate
Rekomendowany tani suplement z magnezem – MZ Store Magnesium Citrate

Apollo’s Hegemony Magnesium Taurate

Apollo’s Hegemony to za to jedna z najbardziej rewolucyjnych marek na rynku, starających się nieustannie wprowadzać coraz to nowe produkty na swoim rynku, zawierające innowacyjne formy produktów, wyprzedzając tym samym konkurencję. Właśnie z tą myślą powstał produkt Magnesium Taurate.

Jest to produkt zawierający magnez w formie taurynianu magnezu. Jest on szczególnie polecany osobom, starającym się przy uzupełnianiu magnezu, wspomóc swój układ krwionośny, w czym wspomaga część taurynowa cząsteczki taurynianu magnezu. Produkt zawiera efektywną dawkę taurynianu magnezu, oraz oferuje przystępną cenę.

Magnez w formie taurynianu magnezu - Apollo's Hegemony Magnesium Taurate
Magnez w formie taurynianu magnezu – Apollo’s Hegemony Magnesium Taurate

Apollo’s Hegemony Magnesium L-Threonate

Magnesium L-Threonate firmy Apollo’s Hegemony to za to nieco bardziej ciekawy suplement z magnezem. Zawiera on magnez w formie treonianu – formy magnezu z potencjałem nootropowym. Podejrzewa się wstępnie, że tylko ta forma magnezu jest w stanie przekraczać barierę krew-mózg, tym samym zwiększając stężenie magnezu w obrębie układu nerwowego, potencjalnie zwiększając aktywność układu nerwowego i jego efektywność.

Jest to również kolejny produkt firmy Apollo’s Hegemony, który został przebadany przez niezależne laboratorium, które potwierdziło jego jakość oraz zakładaną przez producenta zawartość magnezu w produkcie. Zawsze warto zaznaczać solidność producenta w kontekście upewniania konsumentów o jakości swojego produktu w profesjonalny sposób!

Suplement z treonianem magnezu - Apollo's Hegemony Magnesium L-Threonate
Suplement z treonianem magnezu – Apollo’s Hegemony Magnesium L-Threonate

Podsumowanie

Coraz więcej najnowszych badań pokazuje, że zwiększeniu poziomu magnezu w organizmie zwiększa całkowitą ilość testosteronu. Podczas gdy jest to prawdą dla mężczyzn w różnych grupach wiekowych, należy przeprowadzić więcej badań, aby zbadać wpływ magnezu na układ hormonalny kobiet, jak również dokładne mechanizmy na podstawie których magnez wpływa na poziom testosteronu.